Wbrew pozorom wymiana dętki jest jedną z najprostszych napraw jakie wykonujemy przy rowerze. Z drugiej jednak strony nie każdy z nas wie w jaki sposób zabrać się do tej czynności.
1. Pierwszym krokiem jaki musimy wykonać jest oczywiście ściągnięcie hamulca. Bez tego będzie nam bardzo trudno zdjąć koło. Może to być nawet niemożliwe.
2. Następnie powinniśmy spuścić powietrze z dętki oraz sprawdzić czy wentyl nie posiada nakrętki, która mocuje go na obręczy. Jeżeli tak jest to nakrętkę trzeba wykręcić.
3. W kolejnym kroku ściskamy oponę palcem wskazującym oraz kciukiem. W przerwę jaka w ten sposób powstanie wsuwamy specjalną łyżkę do opon. Zamiast tego możemy zastosować np. tępy śrubokręt. Należy jednak uważać aby w trakcie tej czynności nie uszkodzić dętki.
4. W dalszej kolejności należy odnaleźć wentylek i wyciągnąć go z obręczy i spod opony na zewnątrz. Po wyjęciu dętki musimy zlokalizować miejsce jej pęknięcia. W tym celu należy napompować dętkę. Można ją także polać wodą co znacznie ułatwi lokalizację uszkodzenia. Samo łatanie nie jest wcale trudną sprawą. Musimy w pierwszej kolejności wyczyścić powierzchnię dętki.
5. Następnie używamy kleju, łatek bądź też specjalnych naklejek do załatania powstałej dziury. Po zaklejeniu należy odczekać chwilę. W tym czasie warto zlokalizować uszkodzenia na oponie, które przyczyniły się do pęknięcia dętki.
Na koniec pozostaje nam jeszcze założenie dętki. Przed założeniem możemy ją lekko napompować aczkolwiek nie jest to konieczne. Cały proces zaczynamy od wentylka, który przepychamy przez otwór w obręczy. Nakręcamy nakrętkę na wentyl. Pozostała część dętki musimy teraz wepchnąć między oponę a rafkę. Po założeniu dętki zakładamy drugą krawędź opony używając do tego łyżek rowerowych. Końcowym etapem jest oczywiście napompowanie koła, dlatego tak ważne jest zabranie ze sobą pompki rowerowej na wycieczkę. Teraz możemy ruszać w dalszą drogę.