Firma Shimano wprowadziła długo zapowiadany model o oznaczeniu M9050 z elektronicznym mechanizmem zmiany przełożeń.
XTR M9050 jest pierwszą migracją technologii elektronicznej w świat rowerów górskich. System ten będzie używać jednej baterii, przewodu połączeniowego, manetki oraz wyświetlacza. Do budowy wykorzystano sprawdzone części z grupy Ultegra i Dura – Ace Di2 od Shimano.
Elektroniczny system Di2 sterowany cyfrowo porusza się zasadniczo w taki sam sposób jak system mechaniczny aby zapewnić szybszą i płynniejszą zmianę przełożeń, ponadto działa niezależnie od warunków pogodowych oraz nie wymaga regulacji osprzętu czy wymiany linek.
Przerzutki Di2 otrzymały szereg usprawnień – w przedniej zwiększono o 150 % w stosunku do wersji mechanicznej siłę zmiany przełożeń, co ma bardzo pozytywnie wpłynąć na jakość pracy. Dodatkowo wózek przerzutki posiada opcję automatycznego dostrajania w celu zapewnienia jak najlepszej pracy napędu. Tylna przerzutka otrzymała kilka udoskonaleń, które zaowocowały zwiększeniem o 50 % zakresu regulacji. Ponadto, podobnie jak Di2 w wersji szosowej, otrzymała Saver Mode, redukujący ryzyko uszkodzenia np. podczas wypadku, dodatkowo wyposażona została również (tak jak mechaniczna wersja) w system Shadow RD+ z regulacją działania sprzęgła ciernego za pomocą klucza nimbusowego. Potężne serwomechanizmy wbudowane w przerzutki, zawierają własny mikroprocesor – jeśli jedna część odmówi posłuszeństwa, druga nadal może funkcjonować niezależnie. Uszczelnione i wodoodporne elementy elektroniczne są połączone przewodem doprowadzającym zasilanie z akumulatora oraz za pomocą oprogramowania E-Tube – sygnał komunikuje się z przyciskami manetki zmiany biegów.
Mały wyświetlacz LCD montowany na kierownicy informuje o aktualnie włączonym przełożeniu, stanie baterii oraz trybie jazdy. Ponadto system E-Tube pozwala skonfigurować wszystkie ustawienia roweru, począwszy od pracy napędu, na zawieszeniu kończąc.
Ważnym elementem systemu Di2 jest bateria i kable połączeniowe – oba elementy dostępne będą w wersji zewnętrznej jak i z opcją montażu wewnątrz ramy. Inżynierowie zaprojektowali komponenty PRO Tharsis XC, które umożliwiają schowanie baterii w sztycy podsiodłowej lub w rurze sterowej. Co więcej dzięki specjalnie zaprojektowanej kierownicy i mostku, wszystkie kable, złączki są schowane wewnątrz kierownicy oraz w mostku, aby tam połączyć się z baterią. Zasilanie jest zgodne i wspiera dodatkowo system elektronicznej blokady zawieszenia Intelligent Ride Dynamics, który został zaproponowany przez firmę FOX.
Zgodnie z zapewnieniami przedstawicieli Shimano, nowy system XTR Di2 powinien ważyć tyle samo co mechaniczny odpowiednik. W praktyce poszczególne komponenty ważą ok. 47 g więcej, jednak okablowanie Di2 waży mniej niż pancerze i linki wersji mechanicznej, więc można przyjąć identyczną masę dla obu napędów.
Dokładna waga komponentów Di2 M9050:
• Przerzutka przednia (D-type): 115 gram
• Przerzutka tylna (GS): 289 gram
• Wyświetlacz: 30 gram
• Manetka: 64 gram
• Moduł baterii: 51 gram
Nowy XTR Di2 będzie dostępny w sprzedaży w ostatnim kwartale 2014r, a jego cena powinna być o około 40% wyższa niż analogicznego mechanicznego zestawu XTR M9000.