Na topie

Ciśnienie w oponach rowerowych – na jakim poziomie je utrzymywać?

5 kwietnia, 2018 | by BikePRO.pl
Ciśnienie w oponach rowerowych – na jakim poziomie je utrzymywać?
Porady
0

Odpowiednie ciśnienie w oponach rowerowych to jeden z najważniejszych warunków efektywnej jazdy. Zobacz, jak ciśnienie wpływa na zachowanie się roweru w różnych warunkach i na różnej nawierzchni i jak dostosować je do swojego roweru oraz stylu jazdy.

Typy rowerów a zalecane ciśnienie w oponach

Każdy typ rowerów przeznaczony jest do jazdy w innych warunkach i po innej nawierzchni. Również zalecane ciśnienie w oponach rowerowych jest inne dla każdego rodzaju jednośladu. Dobór odpowiedniego ciśnienia nie powinien być żadnym problemem, ponieważ na bocznej powierzchni ogumienia zawsze znajduje się zakres zalecanych wartości ciśnienia. Wyrażony jest w dwóch jednostkach – barach oraz PSI (funtach na cal kwadratowy). Jak przeliczają się te jednostki? 1 bar to 14,5 PSI, natomiast 1 PSI to 0,069 bar.

Rowery górskie

Zakres ciśnienia w góralach wynosi zwykle od 2 do 4, a nawet 4,5 bar. Doboru wartości ciśnienia dokonaj w zależności od tego, jak trudna jest trasa, którą zamierzasz przejechać. Podczas przejażdżki leśną drogą lepiej sprawdzi się niższa wartość ciśnienia, ponieważ wówczas opona poddaje się przeszkodom w formie korzeni czy gładkich kamieni, lepiej amortyzując. Na bardziej wymagających górskich trasach niskie ciśnienie może przyczynić się do szybszego zniszczenia opony. Natomiast zbyt wysoka wartość wiąże się ze słabą amortyzacją i odbijaniem się od przeszkód. Dlatego w takich przypadkach musisz dostosować ciśnienie do własnych preferencji.

Szosówki

Tutaj zakres ciśnienia jest bardzo duży, bowiem wynosi od 5 do nawet 15 bar. Niższe ciśnienie to lepsza przyczepność do asfaltu, ale zdecydowania wyższa opór podczas toczenia. Dlatego niska wartość ciśnienia lepiej sprawdza się podczas treningu, gdyż zapewnia większy komfort jazdy. Natomiast podczas zawodów lepiej pompować opony do maksymalnych dopuszczalnych wartości ciśnienia, gdy znacznie obniża to siłę tarcia i pozwala na osiąganie wyższej prędkości.

Rowery crossowe i trekkingowe

W tego typu jednośladach sytuacja przedstawia się podobnie jak w przypadku górali. Wartość ciśnienia dobierz do stopnia utwardzenia nawierzchni oraz rodzaju przeszkód, jakie na niej występują (korzenie, kamienie, dziury). Wartości, jakie najczęściej zalecają producenci opon do tego typu rowerów to od 2,2 do 5,3 bar.

Rowery miejskie

Zalecane wartości to od 2,3 do 5 bar. Warto jednak pompować opony do górnych granic, ponieważ po mieście poruszamy się przede wszystkim po utwardzonych nawierzchniach, takich jak asfalt. Najlepiej dobrać ciśnienie do własnych preferencji oraz funkcjonalności roweru. Przy wyższych wartościach ciśnienia opona będzie słabiej amortyzować przy podjeździe pod krawężniki lub najeżdżaniu na dziury. Dlatego jeśli rower nie jest dodatkowo amortyzowany, wtedy warto pomyśleć o niższym ciśnieniu w oponach.

Dlaczego należy trzymać się wyznaczonych wartości ciśnienia?

Przy zbyt niskim ciśnieniu:

  • istnieje możliwość dobicia opony do felgi, czego efektem mogą być poważne uszkodzenia lub zniszczenie kół,
  • opony szybciej się zużywają,
  • zwiększona siła tarcia uniemożliwia komfortową jazdę,
  • wydłuża się droga hamowania,
  • opona może wyśliznąć się z obręczy.

Przy zbyt wysokim ciśnieniu:

  • opony również zużywają się szybciej,
  • przyczepność może okazać zbyt słaba, przez co znacznie rośnie ryzyko upadku,
  • opona może strzelić podczas zbyt dużego nacisku spowodowanego najechaniem na dziurę lub krawężnik,
  • opona może wygiąć obręcz, naciskają na nią ze zbyt dużą siłą.

Czym pompować opony rowerowe?

Zastanawiając się nad odpowiednią pompką rowerową, warto przemyśleć zakup pompki z manometrem. Jej koszt zaczyna się od około 40 zł. Naturalnie, nie zabierzesz jej ze sobą na wyprawę, ponieważ zajmują one sporo miejsca i mogą być niewygodne w przechowywaniu, ale doskonale przygotują ogumienie Twojego roweru przed wycieczką. Najlepiej wybierz taką pompkę, która ma główne otwory dopasowane zarówno do wentyli rowerowych, jak i samochodowych. Oczywiście możesz pompować opony swojego roweru za pomocą kompresorów na stacjach benzynowych. Pamiętaj jednak o tym, że na stacji możesz zastać urządzenie naszpikowane elektroniką, która nie pozwala napompować opony do ciśnienia większego niż 4 bar lub zwyczajnie niedziałające.

BikePRO.pl

O autorze

BikePRO.pl to portal rowerowy stworzony przez miłośników dwóch kółek. Dzięki nam przeczytacie ciekawe artykuły, dowiecie się co nowego dzieję się na rynku a także zaczerpniecie ciekawych porad.