Odpowiednie ciśnienie w oponach rowerowych to jeden z najważniejszych warunków efektywnej jazdy. Zobacz, jak ciśnienie wpływa na zachowanie się roweru w różnych warunkach i na różnej nawierzchni i jak dostosować je do swojego roweru oraz stylu jazdy.
Każdy typ rowerów przeznaczony jest do jazdy w innych warunkach i po innej nawierzchni. Również zalecane ciśnienie w oponach rowerowych jest inne dla każdego rodzaju jednośladu. Dobór odpowiedniego ciśnienia nie powinien być żadnym problemem, ponieważ na bocznej powierzchni ogumienia zawsze znajduje się zakres zalecanych wartości ciśnienia. Wyrażony jest w dwóch jednostkach – barach oraz PSI (funtach na cal kwadratowy). Jak przeliczają się te jednostki? 1 bar to 14,5 PSI, natomiast 1 PSI to 0,069 bar.
Zakres ciśnienia w góralach wynosi zwykle od 2 do 4, a nawet 4,5 bar. Doboru wartości ciśnienia dokonaj w zależności od tego, jak trudna jest trasa, którą zamierzasz przejechać. Podczas przejażdżki leśną drogą lepiej sprawdzi się niższa wartość ciśnienia, ponieważ wówczas opona poddaje się przeszkodom w formie korzeni czy gładkich kamieni, lepiej amortyzując. Na bardziej wymagających górskich trasach niskie ciśnienie może przyczynić się do szybszego zniszczenia opony. Natomiast zbyt wysoka wartość wiąże się ze słabą amortyzacją i odbijaniem się od przeszkód. Dlatego w takich przypadkach musisz dostosować ciśnienie do własnych preferencji.
Tutaj zakres ciśnienia jest bardzo duży, bowiem wynosi od 5 do nawet 15 bar. Niższe ciśnienie to lepsza przyczepność do asfaltu, ale zdecydowania wyższa opór podczas toczenia. Dlatego niska wartość ciśnienia lepiej sprawdza się podczas treningu, gdyż zapewnia większy komfort jazdy. Natomiast podczas zawodów lepiej pompować opony do maksymalnych dopuszczalnych wartości ciśnienia, gdy znacznie obniża to siłę tarcia i pozwala na osiąganie wyższej prędkości.
W tego typu jednośladach sytuacja przedstawia się podobnie jak w przypadku górali. Wartość ciśnienia dobierz do stopnia utwardzenia nawierzchni oraz rodzaju przeszkód, jakie na niej występują (korzenie, kamienie, dziury). Wartości, jakie najczęściej zalecają producenci opon do tego typu rowerów to od 2,2 do 5,3 bar.
Zalecane wartości to od 2,3 do 5 bar. Warto jednak pompować opony do górnych granic, ponieważ po mieście poruszamy się przede wszystkim po utwardzonych nawierzchniach, takich jak asfalt. Najlepiej dobrać ciśnienie do własnych preferencji oraz funkcjonalności roweru. Przy wyższych wartościach ciśnienia opona będzie słabiej amortyzować przy podjeździe pod krawężniki lub najeżdżaniu na dziury. Dlatego jeśli rower nie jest dodatkowo amortyzowany, wtedy warto pomyśleć o niższym ciśnieniu w oponach.
Przy zbyt niskim ciśnieniu:
Przy zbyt wysokim ciśnieniu:
Zastanawiając się nad odpowiednią pompką rowerową, warto przemyśleć zakup pompki z manometrem. Jej koszt zaczyna się od około 40 zł. Naturalnie, nie zabierzesz jej ze sobą na wyprawę, ponieważ zajmują one sporo miejsca i mogą być niewygodne w przechowywaniu, ale doskonale przygotują ogumienie Twojego roweru przed wycieczką. Najlepiej wybierz taką pompkę, która ma główne otwory dopasowane zarówno do wentyli rowerowych, jak i samochodowych. Oczywiście możesz pompować opony swojego roweru za pomocą kompresorów na stacjach benzynowych. Pamiętaj jednak o tym, że na stacji możesz zastać urządzenie naszpikowane elektroniką, która nie pozwala napompować opony do ciśnienia większego niż 4 bar lub zwyczajnie niedziałające.