Podczas spontanicznych wycieczek za miasto lub rodzinnych wakacji warto zastanowić się nad komfortem przewożenia naszych rowerów. Obecnie istnieje wiele rozwiązań oraz ofert producentów, dzięki czemu wybór nie jest taki oczywisty. Najpopularniejsze są bagażniki rowerowe tylne montowane na hak lub takie z mocowaniem na klapę samochodu. Poniżej przedstawiamy wady i zalety obu rozwiązań.
Akcesoria samochodowe wysokiej jakości gwarantują pełne bezpieczeństwo podczas transportu oraz możliwość przewiezienia kilku jednośladów bez ryzyka ich uszkodzenia. Bardzo ważny jest materiał z jakiego wykonano bagażnik rowerowy. Do najmocniejszych zalicza się modele wykonane ze stali nierdzewnej lub wysokiej jakości aluminium. Kolejnym ważnym parametrem jest maksymalne obciążenie, które należy dokładnie przeanalizować i dopasować do posiadanych rowerów. Zazwyczaj uchwyt na dwa pojazdy posiada obciążenie 45-60kg.
W ten sposób można przetransportować jeden, dwa lub nawet trzy rowery jednocześnie. Montowane są one do kuli haka z tyłu samochodu, czasami akcesoria te wyposażone są jeszcze solidne taśmy, które mają stanowić dodatkowe zabezpieczenie. W przypadku bagażników na hak ważne jest, by upewnić się czy posiadają funkcję odchylanie bez konieczności zdejmowania jednośladów. Taka opcja umożliwia otwarcie klapy bagażnika i jego swobodne użytkowanie. Pamiętać należy również o tym, że konieczne będzie przeniesienie tablic rejestracyjnych do uchwytu rowerowego. Przy wyborze warto więc zwrócić uwagę na oświetlenie platformy oraz rodzaj wtyczki.
Jest to druga opcja przymocowania roweru do bagażnika tylnego. Decydują się na nią przede wszystkim osoby, które nie posiadają haka holowniczego. W tym przypadku rowery umieszczone są nieco wyżej, wystając odrobinę poza dach samochodu. Ponadto, rozwiązanie to nie wymaga przestawiania tablicy rejestracyjnej, ponieważ rowery nie zasłaniają jej widoczności. Bagażniki na klapę doskonale sprawdzą się przy większych modelach samochodu, suwach i autach terenowych, jednak również na wybrane modele osobówek.
Tak naprawdę wiele zależy od samego bagażnika, parametrów narzuconych przez producentów oraz ilości przewożonych rowerów. Bagażniki na hak są uniwersalne, względnie stabilne, lecz dość trudno jest je zamontować. Tworzą się również dodatkowo komplikacje, takie jak przeniesienie tablic rejestracyjnych oraz konieczność odchylania uchwytów, w celu otworzenia bagażnika auta. Natomiast bagażniki na klapę są stabilne, mocne oraz stosunkowo tanie. Ich wadą jest jednak brak uniwersalności przez co niewiele modeli samochodów może skorzystać z takiego rozwiązania. Dodatkowo, źle dobrane tworzywo i nieprawidłowe umocowanie rowerów może spowodować zarysowanie się lakieru na nierównej drodze.